mariasfitnessfight.blogg.se

Under oktober har jag utmanat mig själv i att genomföra fitnessfighten. Här kan ni följa mig!

Min upplevelse av fitnessfighten

Kategori: Allmänt

 
Nu är jag då äntligen i mål med fitnessfighten oktober 2012 :))
30 dagar av träning, god och nyttig mat, inget socker, ingen alkohol och en kropp som inte mått bättre!
 
Som ni kanske förstått så är jag väldigt positiv till min upplevelse av fitnessfighten men här kommer en lite längre motivering:
 
Kosten
Otroligt enkelt att följa då det egentligen inte är några konstigheter. Känns väldigt vettigt och sunt att äta varierat, riktig lagad mat (vilket jag inte alltid gjort) lunch&middag. Recepten har varit lätta att följa, och när man väl fått in tänket så var det lätt att hitta egna varianter på recept. Och jag har lärt min vinsten av regelbudna måltider och mellanmål. Det där suget efter godsaker på eftermiddagen har jag inte känt av, och med ett mellanmål i magen har jag inte varit döhungrig när jag kommer hem. Det enda som varit lite svårt är att äta det där kvällmelliset efter middage så det hände att jag hoppade över det ibland.  
 
Jag har inte haft några problem med att sluta med socker. Tidigare har jag druckit en hel del cola och cola zero men det gick över förväntan att helt sluta med det. Lite bra att jag gjorde detta en höstmånad för jag har varit mer sugen på en kopp te på kvällarna än annars, så gott te har varit lite godiskänsla :)
 
Planering har varit a och o och det tar jag med mig i mitt liv efter FF. Jag brukar göra matlådor till lunchen på jobbet men inte så mycket till kvällsmat hemma, men det har jag gjort den här månaden och det har funkat hur bra som helst.
 
Träningen
Har varit mycket bättre än jag förväntade mig. Jag som tränat en hel del innan trodde nog träningen skulle vara lite "mesig" men haha det var det ju inte alls. Svetten har runnit av mig efter varje pass. Fått en liten aha-upplevelse av att köra styrka och kondition mixat i ett pass på gymmet. Känns som det gett mycket mer än när jag bara gått dit och kört mina styrkeövningar. Ett stort plus har det varit att ha träningskompisar att köra med, som kan pusha lite extra och hjälpa till att lyfta upp den där tunga skivstången på axlarna :)
 
Motivationen
Jag har varit oerhört motiverad och fokuserad den här månaden och mitt mål var helt enkelt att göra de här 30 dagarna så bra jag bara kunde och sen se vilka resultat det blev. Och jag är mycket nöjd och stolt över min instats. Inget fuskande överhuvudtaget, vilket bevisar för mig själv att jag klarar mer än jag tror. Det är jag som bestämmer vad/när jag ska äta inte min kropp eller massa mentala nojjor. Att ha de här före och efter bilderna att kämpa för har gjort mycket, jag har ju velat att resultatet ska synas på bilderna efteråt. Så att gå med i FF och köra en sån här månad gör mycket med motivationen till skillnad från att bara leva lite nyttigare ett tag, som jag provat förut.
 
Måendet
Jag har inte haft så himla mycket sug eller cravings som jag vet att andra haft, på det sättet har det varit en rätt lätt resa. Insett att mitt osckersug också hänger ihop med att äta vitt bröd, vitt pasta etc och det har jag inte gjort alls under fighten så det har underlättat massor. Jag har också mått väldigt bra i kroppen. Sovit otroligt gott, vaknat pigg på morgonen. Min mage som kan bråka lite ibland har hållt sig lugn och fin, mycket pga att jag bara ätit hemlagad mat som jag precis vet vad den innehåller dvs ingen laktos eller mkt kolhydrater. Det som varit den största utmaningen är att jag medvetet valt bort vissa delar av mitt sociala liv: utekvällar, middagar etc för att inte utsätta mig själv för alltför stora frestelser. Det har varit okej för 30 dagar men sen måste man ju hitta ett balans som gör att allt får plats i livet.
 
 
Så jag är väldigt nöjd med den här 30 dagars utmaningen och kan klart rekommendera den till alla som vill ge sig själv en riktig hälsoboost och få verktyg att sköta om sig själv ordentligt. För det tar jag verkligen med mig i fortsättningen, hur jag ska ta hand om mig själv på bästa sätt.
 
 
Mina resultat kommer jag uppdatera med imorgon :)
 
 

Kommentarer

  • Lotta säger:

    Yey! Härligt jobbat gumman! Massa kramar

    Svar: Tack gumman!! Ses imorgon :)) Kram!!
    Maria

    2012-10-31 | 21:44:21

Kommentera inlägget här: